Betalningsvillkor
Allmänt
Vi förbehåller oss rätten att ändra våra köpvillkor och priser utan något föregående varsel.
De priser och villkor som stod angivna vid beställningstillfället gäller för Ert köp.
Minimiålder för att handla i vår webbshop är 18 år.
Priser
Varje vara anges med pris inklusive moms i SEK. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalning
Hos oss betalar du tryggt med betaltjänsten Klarna. För exakta villkor läs mer här.
Frakt
Frakt tillkommer om inget annat angetts. Summan anges i Varukorgen.
Leveranser
Vi packar och skickar Era varor med PostNord normalt ca 1 gång i veckan. Mindre varor skickas med PostNords förfrankerade blåa kuvert och de kan inte spåras. Ibland tar det lite längre tid för dessa att komma fram men erfarenheten från tusentals skickade kuvert är att de kommer fram även om det ibland tar några extra dagar. Tänk också på att posten inte delas ut varje dag samt att om kuvertet inte går ner i brevlådan tar det också extra tid.
Större paket kan spåras men jag har inte möjlighet att lämna ut kolli nr som rutin. Ladda gärna ner PostNords app så får du bättre koll på dina paket som levereras via dem. Paketen hämtas ut hos närmaste ombud och ni meddelas när större paket finns att hämta. Paketen finns kvar hos ombuden i 14 dagar, därefter sänd de tillbaka till oss (Läs “Ej uthämtade paket”).
Winderenpaddarna skickas direkt från Winderen i Polen och brukar vara framme inom tio dagar.
Skulle något av det Ni har beställt vara slut så kontaktar vi Er för nytt leveransdatum.
Skulle Ni ej godkänna det nya leveransdatumet har Ni rätt att häva beställningen.
Angående frågor om enskilda leveranser
Vänligen notera att jag jobbar ensam i företaget framför allt med fysio och vattenträning av hästar. Det kommer in upp till tio beställningar om dagen i webbshopen vilket så klart är jättetacksamt men gör det omöjligt att tidsmässigt lägga tid på att kolla upp när enskilda beställningar kommer att skickas eller när de skickades. Sen är det inte jag personligen som åker runt och levererar paket, när jag postat är det PostNord som tar över leveransen så vid eventuell frustration över att det tar tid att få hem varan uppskattar jag om det är mot PostNord ilskan riktas istället för mot mig. Om du valt att betala efter att du fått hem din vara och får en faktura från Klarna så betyder det att din order är på väg. Har du ännu inte fått din vara tio ARBETSDAGAR efter beställning kan du skicka ett mail med fråga och ordernummer. Jag hanterar inga leveransfrågor tidigare än så och jag hanterar inte frågor via DM eller sms. Tack för att du litar på att allt görs för att just du ska få din order så snart som möjligt.
Ej uthämtade paket
Ej hämtade varor returneras till oss.
För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 350:-
Transportskador och reklamationer
Skulle någon av produkterna vara skadad, felaktig eller ha ett ursprungligt fabrikationsfel skall Ni reklamera den inom skälig tid från det att varan levererats samt så snart som möjligt från det att skadan upptäcks. Leverantören måste få en möjlighet att göra en bedömning om felet faktiskt är ett fabrikationsfel så fortsätt inte att använda produkten om du vill få en möjlighet att få reklamationen godkänd. Konsumentköplagen gäller vid försäljning till privatpersoner men vi erbjuder inga garantier.
Tänk gärna på att det är inte Svensk Hästrehab som har tillverkat produkten, inte heller har vi sålt en vara med fabrikationsfel till någon med flit, därför uppskattas inte aggressiva mail skrivna med versaler och en mängd utropstecken, vilket i skrift betyder att man skriker. Saker och ting i världen, även reklamationer, blir både lättare och trevligare att hantera om man kan hålla god ton. Tack på förhand.
Exempel
Reklamation gummiband Equiband – Det finns inga garantier på att banden ska hålla i x antal användningar. Ett gummiband är förbrukningsvara och går det av i sträckt läge så går det rakt av och ju mer sträckt det är desto mer dramatiskt kan det bli, kolla därför gummibanden noga inför varje användning. Om det rör sig om fabrikationsfel/spricka på ett gummiband så går det av inom några användningar, ett gummiband som är skadat och sträcks håller sannolikt inte i ett halvår, det går av direkt. Reklamation av gummiband två månader efter köp godkänns ej.
Reklamation clips Equiband – Samma där, det finns inga garantier för att plastclips ska hålla för vad som helst, blir de utsatta för ett visst mått av belastning går de sönder oavsett om de är tre dagar eller tre år. Reklamation av clips sex månader efter köp godkänns ej. Och på förekommen anledning, även om det är inom sex månader, clips som är spruckna på mer än ett ställe som om de fastnat, blivit klämda eller på annat sätt uppenbart utsatta för yttre våld godkänns inte som reklamation. Kraftiga plastclips spontanspricker inte av sig själva på flera ställen och det skulle funnits en spricka från början borde man sett den när man satte fast banden första gången, framför allt om sprickan sitter på framsidan av clipsen. Att clips går sönder av någon form av yttre påverkan är dock inte helt ovanligt det är ju trots allt hästar och stallmiljö. Det finns klickspännen att köpa i webbshopen som en skomakare eller dylikt lätt kan byta ut mot det trasiga.
För att ytterligare förtydliga. Som konsument och hästägare har man ett ansvar att kontrollera att utrustning är helt innan man använder det på sin häst, inte minst för säkerhet för både människor och hästar. Innan man använder Equibandet bör man därför ha kollat så att gummibanden är hela (vilket man borde lätt kunna se när man justerar längden på dem) och man bör också se till att clipsen är hela (om man inte kollat innan så borde man åtminstone se om clipsen är hela eller spruckna när man sätter fast banden). Skulle det visa sig att band eller clips inte är helt vid första tillfället så använder man inte utrustningen, man tar bilder och hör av sig till mig DIREKT för då rör det sig om en reklamation och självklart kommer jag att ersätta den felaktiga reservdelen. Men om clips går sönder efter flera användningar och man skickar bild på ett clips som slitits sönder med flera brottytor så kommer jag inte godkänna det som reklamation hur nytt än clipset må vara vilket jag hoppas man förstår när man tänker till. Reklamation = fel från början. Sönderslitet clips på flera ställen = inte fel från början = inte reklamation.
Reklamation sömnad/tygkvalitet Equiband – Om sömmarna börjar släppa efter en kort tid så kan det sannolikt räknas som ett ursprungligt sömnadsfel men om det börjar se slitet ut på ställen där gjorden ligger an så kan det ju lika gärna vara att det är en smutsig, trasig eller på annat sätt olämplig gjord som används. Tillverkaren av Equiband är från USA och de har endast två månaders reklamation men Svensk Hästrehab lyder självklart under svensk lagstiftning vilket innebär att inom sex månader har man stor chans till reklamation. Dock betyder inte godkänd reklamation alltid en ny vara, som leverantör har man även rätt att erbjuda lagning som ersättning vid reklamation. Reklamation av slitage vid området där gjorden ligger sex månader efter köp godkänns ej.
Reklamation Balansplattor – Om reklamationen ska bli godkänd krävs det att det är ett fabrikationsfel från början. Det är trots allt en gummiprodukt som man ska ställa hästar med järnskor på och om hästen på något sätt har vridit sig på plattan eller på annat sätt lyckats kliva på sidan eller dylikt så plattan går sönder så gäller det inte som reklamation, det finns gränser för vad en gummiprodukt under en häst klarar av och det innebär inte att det var fel på den från början.
För reklamation av sadlar från Kemnevall Collection tar du kontakt med mig via mail och för mer info kring villkor kring reklamationer vänligen läs på deras hemsida www.kemnevallcollection.se
Vidare, reklamationer äldre än sex månader kräver att man som kund kan BEVISA att varan inte är mycket använd. Att PÅSTÅ att den ”knappt är använd” eller liknande räcker ej. Jag förstår att detta kan vara frustrerande men reglerna är till för att få det rättvist och rimligt både för kunder och leverantörer. Om leverantörer skulle vara tvugna att godkänna alla typer av reklamationer inom två år så skulle det lätt kunna sättas i system. Att exempelvis köpa ny vinterjacka i september och i slutet av mars pilla upp en söm och därefter hävda reklamation och få en ny jacka är ju helt orimligt men det är sannolikt där vi skulle hamna om alla reklamationer skulle godkännas utan förbehåll. Jag säger inte att du som kund försöker göra detta men jag hoppas du förstår att det är därför reglerna ser ut som de gör och att jag som försäljare inte varken är elak eller hittar på egna regler utan jag följer de regler som finns.
Bifoga alltid bilder på skadan samt kvitto vid förfrågan om reklamation. Om skadan är äldre än två månader kommer vi även be Er att skicka in varan men det kan bli aktuellt även vid nyare skador.
Vid godkänd reklamation kommer vi antingen laga varan eller skicka ny vara eller ersätta varans kostnad samt skälig fraktkostnad.
Vid lagning behåller vi varan för lagning och skickar tillbaka den när lagningen är utförd.
Reklamerade varor hanteras i hemmiljö och eventuellt hos skräddare så de måste vara ordentligt rengjorda och torra när de skickas in.
Kontakt sker via mail, info@svenskhastrehab.se. Vi kan inte hantera reklamationer via SMS eller chattar i Facebook eller Instagram.
OBS! Ärendet kommer inte börja hanteras förrän det är komplett med bifogat kvitto!
Öppet köp/Bytesrätt
Ni har 14 dagars öppet köp eller bytesrätt från den dagen Ni fått Er beställning. Skicka gärna ett mail om din retur så vi vet att den är på väg. Vi tillhandahåller inga retursedlar.
Vill Ni byta till en annan modell/storlek betalar Ni endast returfrakten. Återbetalning sker via Klarna. Byte till en helt annan vara räknas som en ny beställning.
Produkten Ni returnerar skall vara i ursprungligt skick med originalförpackningen och alla eventuella lappar och manualer skall medfölja för att godkännas. Produkterna måste vara oanvända för att returen ska godkännas. Vi kan inte sälja håriga, smutsiga produkter till nya kunder och vi har erbjuder igen second hand-försäljning.
OBS! Vid BYTE av storlek på Equiband så ska ENDAST SCHABRAKET skickas tillbaka, alltså INTE gummiband, plastpåsen eller lapparna utan ENDAST SCHABRAKET. Jag kommer ENDAST att skicka nytt SCHABRAK till dig, inget annat. Och du ska INTE rapportera retur i till Klarna om du vill byta storlek, det är ju inte en retur du ska göra, du ska göra ett byte 🙂
Returer packas med lämpligt emballage och skickas till adressen nedan via PostNord (vanligt privat paket, INTE företagspaket). Vi tillhandahåller inga retursedlar och hämtar inte ut varor skickade mot postförskott. Om varan skickas med fraktbolag (exempelvis DB Schenker) vars policy är att man ska hämta på deras terminal ute på Hisingen eller i Landvetter om man inte råkar vara på plats när de levererar kommer ersättning om 1000:-/timme debiteras för att köra och hämta varan.
Viveca Ewards
Mor Charlottas väg 11
434 60 Kungsbacka
sms-avisering: 0760 – 456 410
Tvist
Vi försöker alltid att lösa eventuella problem tillsammans med Er som kund i första hand.
Skulle detta ej gå att genomföra och en tvist uppstår hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden.
Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.
Användarvillkor appen Equibodybalance™
1 Allmänt
1.1 Hästrehab i Sverige AB ansvarar inte för konsekvenser eller eventuella skador som uppkommer på grund av användande av appens innehåll eller dess instruktioner.
1.2 Appens innehåll eller dess instruktioner får inte användas till att ställa några diagnoser eller på något sätt ersätta eller försena veterinärvård om hästen är i behov av det.
2 Immateriella rättigheter
2.1 Upphovsrätt och äganderätt till allt material i Appen tillhör Hästrehab i Sverige AB
2.2 Appen är avsedd att användas för privat bruk. Användaren åtar sig att inte använda materialet i appen för kommersiellt bruk. Material som tillhandahålls användaren via appen får ej kopieras, skrivas ut, skickas vidare, tryckas, visas, publiceras, säljas eller på annat sätt distribueras eller reproduceras utan skriftligt tillstånd från Hästrehab i Sverige AB.
2.3 ”Equibodybalance” är ett registrerat varumärke som tillhör Hästrehab i Sverige AB. Det är tillåtet att använda ”Equibodybalance” för privat bruk i exempelvis social media. För användning av ”Equibodybalance” i kommersiellt bruk krävs skriftligt tillstånd från Hästrehab i Sverige AB.
Hästrehab i Sverige AB
Mor Charlottas väg 11
434 60 Kungsbacka
Org.nr: 556851-5877