Kan det där verkligen bygga muskler? Det ser ju som hästen joggar runt och slappar?

Ja, vid en första anblick, utan att veta vad det går ut på, kan det vara svårt att förstå att Equibodybalance bygger muskler. Till viss del beror det säkert på ett utbrett missförstånd som går ut på att man helst ska ta i allt vad man orkar när man bygger styrka, något jag får tydliga exempel på ett par gånger i veckan.

När det gäller träning så lever jag faktiskt som jag lär. Två – fyra gånger i veckan springer jag och när jag gör det på gymmet ser jag många som styrketränar. Och varje gång ser jag människor som laddat på med tyngder som muskelgruppen inte mäktar med. Istället för att ha en lagom vikt som kan aktivera tilltänkta muskel isolerad så har man lagt på en vikt som gör att kroppen tvingas välja fler och i bland helt andra muskelgrupper för att klara övningen. Personen kränger och viker sig och kämpar på i positioner som jag gissar ger träningsvärk på en herrans massa ställen utom just där det var tänkt.

Så hög vikt/tungt jobb är alltså inte per automatik vägen till muskelmassa,
rätt teknik och lagom vikt som muskelgruppen klarar av är betydligt mer effektivt. SEN ökar man på vikten.

Detta kan appliceras även för hästar och här får jag också regelbundet tydliga exempel på hur de fått kämpa på med vikter, tekniker och i många fall även instabilitet som gör att det inte händer n å n t i n g med muskelmassan i exempelvis ryggen. Och det är precis vad ägarna beskriver också “vi gör ju allt, vi rider “rätt”  och hästen jobbar “i form” men det blir ju inga muskler”. Och absolut inget ont om ägarna, det är fullt förståeligt att de gör och beskriver problemet som det gör. Ska jag skylla på nåt så är det i så fall hästsport-Sverige generellt som ligger sååååå långt efter när det gäller träningsfysiologi. Trots att vi anser att hästarna är atleter.

Så, tillbaka till Equibodybalance och styrketräning. Genom att ta bort de 50 – 80 kg som hästen har på ryggen, vidare hjälpa den att aktivera underlinjen, positionera sig, stabilisera sig, flytta tyngdpunkt bakåt så bakdel och rygg tillsammans kan lyfta framdel får man välmusklad bakdel, välmusklad rygg samt etablerar teknik och styrka som fungerar när man adderar de 50 – 80 kg på ryggen igen.

Vill du hjälpa din häst med styrketräning och ökad muskelmassa i bakdel och överlinje? Ladda ner vår app och ta del av all information du behöver i texter, bilder och filmer.