Här samlas frågor och svar som ofta återkommer, hoppas du hittar svaret på just din fråga, välkommen att höra av dig annars.

FRÅGOR OM PRODUKTER OCH WEBBSHOP

Vilken storlek ska jag välja på Equiband?
Det finns en storleksguide i webbshopen och observera att det är INTE mankhöjd utan istället storlek på täcke som man går efter. Om hästen ligger mittemellan eller om man har flera hästar är det oftast bättre att välja den större storleken. Risken med lite för stor storlek blir dock att magbandet åker bak vilket för oss till nästa fråga.

Mitt magband åker bak vad kan jag göra åt saken?

Mitt bakband åker upp och/eller krullar sig, vad gör jag åt det?
I så fall är det spänt för hårt och om du inte kan länga det mer så har du tagit ett magband runt baken. Det står små markeringar på banden på clipsen, AB = abdominal/magband. HQ = hindquarter/bakband

Jag lade en beställning i webbshopen men har inte fått någon bekräftelse?
Det är Klarna som hanterar bekräftelser så logga in på Klarna så ser du alla dina köp där.

Jag har inte fått nåt kvitto/faktura eller jag vill ha kopia på mitt kvitto/faktura.
Det ekonomiska är mellan dig och Klarna, själv får jag klumpsummor av Klarna så jag har inga kvitton eller fakturor till kunder. Logga in på ditt Klarna så hittar du alla dina betalningar till dem där.

Hur lång är leveranstiden?
Aktuell info om leveranstid finns alltid i webbshopen samt under köpvillkor men skriver vad som gäller generellt även här. Jag postar din beställning vanligtvis inom tio ARBETSDAGAR, och detta gäller framför allt Equibanden då de kommer i leveranser veckovis. De tar lite tid att packa upp, packa om och posta så det görs bara en gång i veckan. Mindre varor brukar jag posta tidigare än så.

Jag beställde den (datum) när kommer min beställning?
Jag gör verkligen så gott jag kan men vänligen notera att detta är ett enmansföretag som främst jobbar med fysio och vattenträning av hästar. Det kommer in upp till tio beställningar om dagen i webbshopen vilket så klart är jättetacksamt men gör det omöjligt att tidsmässigt lägga tid på att kolla upp när enskilda beställningar förväntas levereras. Om du valt att betala efter att du fått hem din vara och får en faktura från Klarna så betyder det att din order är på väg. Tack för att du litar på att allt görs för att just du ska få din order så snart som möjligt.

Jag vill köpa ett Equiband och bor i närheten kan jag komma förbi och hämta det?
Absolut, på söndagar mellan 12:00 – 12:30 är det Öppet Hus och då är man välkommen att hämta produkter som beställts i webbhopen eller om man vill betala på plats. Kolla bara så storleken säkert finns hemma och om du beställer i webbshopen, hör av dig att du vill hämta så jag inte hinner skicka. OBS! På sommaren och på helgdagar är det inte alltid Öppet Hus, hör av dig och fråga innan du kommer. 

Hur får man hjälp med inpassning av banden?
Har man en häst som genomgår rehab så är det viktigt ta hjälp med inpassning. Vill du ha hjälp av mig bokar du in dig via Boka Direkt. Om du inte bor så du kan komma till mig så har jag några teamkollegor runt om i Sverige som du kan anlita, kontaktuppgifter till dessa hittar du på hemsidan under “om oss”. Mig, och några till, kan man även anlita via Ridesum för digital hjälp. För friska hästar kan man ladda ner appen “Equibodybalance” där finns inpassningsråd och metodik att jobba med banden.

Varför ingår inte appen när man köper Equiband?
Svensk Hästrehab är enbart återförsäljare av Equiband, om någon ska producera en app (kostnaden för kvalitativa appar ligger från ett par hundratusen kronor och uppåt) och bjuda på den så måste det vara tillverkaren och inte en enskild återförsäljare. Tanken från tillverkarens sida är också egentligen att man helst ska anlita nån för inpassning. Ska man anlita mig eller nån av mina teammedlemmar så ligger priset för det från 650:- och uppåt. Om det inte finns nån i närheten som kan anlitas för inpassning kan man alltså, på friska hästar, ladda ner appen för 149:- vilket jag hoppas man tycker känns prisvärt.

Min häst har (valfri diagnos) kan Equiband hjälpa hen?
Jag och mina teamkollegor har mängder med lyckade rehabfall där Equiband och Equibodybalance varit nyckeln till resultatet men vi kan omöjligt svara på om just din häst är lämpad utan att sätta oss in i fallet. Om hästen bör rehabiliteras med Equiband är först och främst veterinären som bör avgöra och sen kommer vi in i bilden för inpassning och lämpligt träningsupplägg. Ta kontakt med din veterinär och diskutera, för rygg, bakknä och halskotpelare finns det mycket läsning i bloggen om hur Equiband kan hjälpa till, infon där kan förhoppningsvis hjälpa er att ta ett beslut.

Jag behöver nya gummiband, kan jag köpa det?
Alla produkter jag säljer och info kring dom finns i webbshopen. Även gummiband finns där men man måste ha köpt ett helt Equiband-set av mig tidigare och det är regler som kommer från tillverkaren Equicore Concepts. Mer info finns i webbshopen.

Kan man köpa enbart schabraket?
Nej, det går inte tyvärr.

Ett clips har gått sönder, säljer du såna?
Jag säljer inte clips men det finns andra som gör, googla klickspänne 60 mm.

Mitt magband smällde rakt av när jag använde det, hur kan det göra det?
När ett spänt gummiband går av så “smäller det rakt av” så det är inget konstigt med det. Det är viktigt att kolla gummibanden med jämna mellanrum för gummi har inte obegränsad livslängd och som sagt, när/om de går av så gör de det när de är spända dvs vid användning. Det är oerhört ovanligt att det är fel på gummibanden från tillverkningen och om det skulle vara det så skulle de gå av redan vid de första användningarna och det kanske har hänt tre – fyra gånger under alla mina år som återförsäljare.

Jag vill göra en retur/reklamera, hur gör jag det?
Gå in under “köpvillkor” så hittar du villkor kring det.

Övriga frågor på Equiband hittar du här.

FRÅGOR OM TJÄNSTER & BEHANDLINGAR

Kommer du ut till stallet och behandlar?
Jag har försökt att kombinera arbetet på mottagningen med att åka ut och behandla både enstaka hästar och flera men kommit fram till att det inte fungerar av flera anledningar. Det blir för rörigt att beräkna tider och boka i Boka Direkt, alla mina vattenträningskunder både behöver och förväntar sig att jag finns tillgänglig på mottagningen och det har även med försäkringar av behandlingsmaskiner och mig själv att göra. Sen mitten av 2020 tar jag enbart emot för behandling på mottagningen. Vid vinterunderlag i min rundcorall kan jag komma ut för inpassning av Equiband eller sadelprovning.

Min häst gör …………., vad beror det på och kan jag göra något åt det?
Ingen aning och jag spekulerar inte i varför enskilda hästar gör på ett visst sätt eller rör sig på ett visst sätt utan att träffa hästen i fråga, särskilt inte via mail eller sms. Boka in tid så jag kan gör en bedömning alternativt boka telefonkonsultation men tveksamt om det ger något då palpation och rörelseanalys är viktigt för att kunna ge ett vettigt svar.

Min häst har problem med ……….. kan du göra något, i så fall vad eller vad föreslår du för behandlingsplan?
Sannolikt ja, jag har hittills inte träffat någon häst där jag inte kunnat göra något men vad jag kan göra för din häst kan jag inte spekulera i innan jag träffat den. Jag har heller inte tidsmässigt möjlighet att sitta och läsa in mig på enskilda fall via mail eller liknande och fundera fram eventuella behandlingsplaner eller analysera journaler från veterinärer. Boka in ett besök via Boka Direkt så får du berätta hästens historia samt vad du vill ha hjälp med så gör vi ett individanpassat upplägg på plats.

Vilken tjänst ska jag boka?
I Boka Direkt har jag skrivit om de olika tjänsterna så man enkelt ska kunna välja rätt. Om man ändå inte väljer rätt så är det inte hela världen, har man valt en lite för lång tid så finns det tid för lite extra behandling och har man valt en lite för kort tid så kan man boka återbesök för det som inte hinns med. Har du häst som behöver rehabilitering, dvs även om hästen just blivit friskförklarad av veterinären så behöver den fortfarande rehab, så titta på tjänsterna under “Rehabilitering”.

Jag vill prata med dig om ……….. kan du ringa mig?
Jag jobbar ensam i företaget med ALLT utom bokföring och är dessutom ensamstående med två killar så jag har inte tidsmässigt utrymme att sitta i telefon hur mycket jag än vill. Man kan boka telefontid i Boka Direkt om man känner stort behov av att prata innan besöket, annars tar vi all dialog när du kommer. Man kan också komma på Öppet Hus söndagar mellan 12:00 – 12:30.

Jag kan inte komma idag, kan du hjälpa mig boka av/om och måste jag betala ändå?
Man bokar tid själv i Boka Direkt där man får en kod som kan användas för avbokning upp till 24 timmar innan bokad tid. Efter den tiden kan man inte boka av själv utan måste höra av sig till mig. Självklart kan man både boka av och boka om med kort varsel men man måste ändå betala fullt för sin sent  avbokade tid. Din bokade tid är avsatt just för dig och jag kan sannolikt inte få in en annan kund med så kort varsel. Även om du bokar om så har ju din tid stått reserverad för dig så ingen annan har kunnat boka den, dvs när vi bokar om så går jag ändå miste om intäkt din ursprungliga tid. Avbokningsregeln gäller utan undantag och även om jag personligen mycket väl kan förstå att man inte kan rå för att man blivit sjuk, om hästen skadat sig, om bilen gått sönder osv så känner mina kostnader för lokal, maskiner mm ingen empati för det tyvärr. Detta har vid några tillfällen lett till bråk som går ut på att jag är elak och känslokall som inte bokar av gratis men jag måste som företagare skydda mina intäkter för att överleva och som kund måste man dessutom godkänna avbokningsreglerna vid bokningstillfället så de kan inte komma som en överraskning. Om man vet med sig att man har det lite osäkert att passa tid och/eller känner att avbokningsreglerna är orimliga så kan man alltid vänta med att boka till kort inpå när man vet att det kommer funka att ta sig till mottagningen, dagtid finns det relativt ofta tider med kort varsel.

FRÅGOR OM VATTENTRÄNING

Alla frågor om vattenträning hittar du här.

Copy link
Powered by Social Snap