Här samlas frågor och svar som ofta återkommer, hoppas du hittar svaret på just din fråga, välkommen att höra av dig annars.

FRÅGOR OM PRODUKTER OCH WEBBSHOP

Vilken storlek ska jag välja på Equiband?
Om du vill ha personlig hjälp med att välja storlek så var vänlig och lägg en beställning först i webbshopen och skicka sen mail med förfrågan enligt instruktionen i webbshopen så ändrar jag storlek om det behövs. Vid upprepade tillfällen har jag lagt tid på att svara på mail och sms angående frågor om storlek för att sen inte få någon beställning av personen i fråga. Jag är inte ensam om att sälja Equiband och kan inte agera gratis kundtjänst åt andra återförsäljare eller för begagnatmarknaden. Tråkigt att behöva ha sådana här regler men så blir det tyvärr när man känner att ens kompetens utnyttjats tillräckligt många gånger.

Mitt magband åker bak vad kan jag göra åt saken?

Mitt bakband åker upp och/eller krullar sig, vad gör jag åt det?
I så fall är det spänt för hårt och om du inte kan länga det mer så har du tagit ett magband runt baken. Det står små markeringar på banden på clipsen, AB = abdominal/magband. HQ = hindquarter/bakband

Jag lade en beställning i webbshopen men har inte fått någon bekräftelse?
Det är Klarna som hanterar bekräftelser så logga in på Klarna så ser du alla dina köp där.

Jag har inte fått nåt kvitto/faktura eller jag vill ha kopia på mitt kvitto/faktura.
Det ekonomiska är mellan dig och Klarna, själv får jag klumpsummor av Klarna så jag har inga kvitton eller fakturor till kunder. Logga in på ditt Klarna så hittar du alla dina betalningar till dem där.

Jag är företagare och behöver en faktura med momsen specificerad
Samma som ovan, det är inte jag som skickar faktura, du betalar till Klarna och det är Klarna som skickar fakturor. Jag kan ta fram en specifikation men det har du redan fått i din orderbekräftelse så du kan lika gärna använda den som underlag (se nedan). Om du absolut vill ha just en faktura med moms får du lägga beställning som företag och så kan jag makulera din gamla beställning. Hör av dig i så fall så löser vi det. Och det hjälper tyvärr inte att bli upprörd och höja rösten med att jag ”måste” skicka kvitto för jag kan inte skicka kvitto. Är du företagare så vet du att jag inte kan hitta på ett kvitto om det inte finns ett motsvarande belopp i min bokföring/kassa hur mycket jag än vill hjälpa dig. Jag får som sagt klumpsummor av Klarna där de dragit av sin andel av varje köp så det finns inget i min bokföring/kassa som motsvarar beloppet du behöver kvitto på men specifikationen där momsen står kan jag gärna stå till tjänst med och eftersom detta hänt ett otal gånger så verkar det som att specen räcker gott för de flesta revisorer. 🙂

Hur lång är leveranstiden?
Aktuell info om leveranstid finns alltid i webbshopen samt under köpvillkor men skriver vad som gäller generellt även här. Jag postar beställningar via Postnord och vanligtvis 1 – 2 gånger i veckan. Winderen Paddarna skickas via DHL direkt från Winderen och brukar levereras inom ca en vecka.

Jag beställde den (datum) när kommer min beställning?
Jag gör verkligen så gott jag kan men vänligen notera att detta är ett enmansföretag som främst jobbar med fysio och vattenträning av hästar. Det kommer in upp till tio beställningar om dagen i webbshopen vilket så klart är jättetacksamt men gör det omöjligt att tidsmässigt lägga tid på att kolla upp när enskilda beställningar förväntas levereras. Om du valt att betala efter att du fått hem din vara och får en faktura från Klarna så betyder det att din order är på väg. Tack för att du litar på att allt görs för att just du ska få din order så snart som möjligt.

Jag vill köpa ett Equiband och bor i närheten kan jag komma förbi och hämta det?
Om du bor i närheten är ju det bästa att ta del av möjligheten att boka tid och få hjälp med inpassning av mig som jobbat med inpassning sen 2013 men det går även att komma förbi och hämta. Dock bor jag inte på gården så jag är endast där när jag har bokningar vilket varierar så vi behöver bestämma tid.

Hur får man hjälp med inpassning av banden?
Har man en häst som genomgår rehab så är det viktigt ta hjälp med inpassning. Vill du ha hjälp av mig bokar du in dig via Boka Direkt. Om du inte bor så du kan komma till mig så har jag några teamkollegor runt om i Sverige som du kan anlita, kontaktuppgifter till dessa hittar du på hemsidan under “om oss”. För friska hästar kan man ladda ner appen “Equibodybalance” där finns inpassningsråd och metodik att jobba med banden.

Varför ingår inte appen när man köper Equiband?
Svensk Hästrehab är enbart återförsäljare av Equiband, om någon ska producera en app (kostnaden för kvalitativa appar ligger från ett par hundratusen kronor och uppåt) och bjuda på den så måste det vara tillverkaren och inte en enskild återförsäljare. Tanken från tillverkarens sida är också egentligen att man helst ska anlita nån för inpassning. Ska man anlita mig eller nån av mina teammedlemmar så ligger priset för det från 650:- och uppåt. Om det inte finns nån i närheten som kan anlitas för inpassning kan man alltså, på friska hästar, ladda ner appen för 249:- vilket jag hoppas man tycker känns prisvärt.

Jag har skaffat en ny telefon, måste jag betala för appen igen?
Min app fungerar som alla andra appar i App Store eller Google Play, dvs har man en gång köpt appen i plattformen så finns köpet registrerat på ditt konto i plattformen och du kan ladda ner appen igen när du skaffar en ny telefon som använder sig av samma plattform. Om du däremot byter från iPhone till Android eller tvärtom så använder de sig av olika plattformar och är därmed olika bolag och appar måste köpas på nytt. Detta är tyvärr inget jag kan styra över, jag har själv köpt appen i App Store och byter jag till Android så måste jag köpa appen på nytt i Google Play.

Min häst…………….. tror du Equiband kan hjälpa hen?
Utan att träffa hästen så kommer svaret på den frågan alltid att vara JA. Rätt inpassat och använt Equiband hjälper hästen att bära sig korrekt, vilket alla hästar har nytta av, så det finns inga andra korta svar. Däremot är det inte alla hästar som exempelvis ska ha båda banden och man behöver också förstå att det är inte endast Equiband som ger resultat, man behöver också använda lämplig metod för att banden ska komma till sin rätt och där rekommenderar jag Equibodybalance. Jag och mina teamkollegor har tusentals med lyckade pre- och rehabfall där Equiband och Equibodybalance varit nyckeln till resultatet men man kan omöjligt svara på om just din häst kommer bli hjälpt av det utan att sätta sig in i fallet. Om hästen bör rehabiliteras med Equiband är först och främst veterinären som bör avgöra och sen kommer vi in i bilden för inpassning och lämpligt träningsupplägg. Ta kontakt med din veterinär och diskutera, för rygg, bakknä och halskotpelare finns det mycket läsning i bloggen om hur Equiband kan hjälpa till, infon där kan förhoppningsvis hjälpa er att ta ett beslut. Om du vill ha min hjälp att ta beslut kan du boka telefonkonsultation i Boka Direkt.

Jag behöver nya gummiband eller clips kan jag köpa det?
Alla produkter jag säljer och info kring dom finns i webbshopen. Även gummiband och clips/klickspännen finns där men jag säljer endast reservdelar till de kunder som köpt Equiband av mig, mer info om hur du beställer finns i webbshopen.

Kan man köpa enbart schabraket?
Nej, det går inte tyvärr.

Finns Equiband i andra färger eller i hopp- eller allroundmodell?
Nej, endast svarta dressyrschabrak samt en westernmodell (anpassad för att passa på en quarter under en westernsadel) som kan tas hem efter beställnining.

Mitt magband smällde rakt av när jag använde det, hur kan det göra det?
När ett spänt gummiband går av så “smäller det rakt av” så det är inget konstigt med det. Det är viktigt att kolla gummibanden med jämna mellanrum för gummi har inte obegränsad livslängd och som sagt, när/om de går av så gör de det när de är spända dvs vid användning. Det är oerhört ovanligt att det är fel på gummibanden från tillverkningen och om det skulle vara det så skulle de gå av redan vid de första användningarna och det kanske har hänt tre – fyra gånger under alla mina år som återförsäljare.

Jag vill göra en retur/reklamera, hur gör jag det?
Gå in under “köpvillkor” så hittar du villkor kring det. Vänligen läs noga så du skickar till rätt adress och med rätt bolag.

Säljer du ………… och om du inte gör det, vet du var jag kan köpa det?
Allt jag säljer finns i webbshopen så finns det inte där så har jag det inte i sortimentet. Jag googlar alltid fram när jag vill köpa något och finns det inte någon sida på svenska så finns det sannolikt ingen svensk återförsäljare.

Jag har problem med/vill ha tips på modell eller storlek på Equiband eller Winderen Pad kan du hjälpa mig?
Jag är inte ensam om att sälja flera av produkterna och de går ju också att köpa begagnade så bifoga kvitto på ditt köp tillsammans med frågan eller lägg beställning och hör av dig med frågan sen. Jag hjälper dig gärna om du köpt av mig eller om du ska köpa av mig men jag har som sagt mycket begränsat med tid och får mängder med frågor så har du köpt av någon annan eller har för avsikt att köpa av någon annan så får du vända dig med din fråga till dem. Kan säkert uppfattas som hårt men vill påpeka att när man vänder sig till större företag med kundtjänst så sitter där avlönad personal och svarar på frågor. All tid jag lägger på att svara på frågor i sms, chatt, mail mm är oavlönad.

Övriga frågor på Equiband hittar du här.

FRÅGOR OM TJÄNSTER & BEHANDLINGAR

Kan du komma till mitt stall och behandla?
Nej tyvärr, nu har jag lagt ner en förmögenhet på lokaler, maskiner och rehabverktyg för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt så man får komma till mig med sin häst. Mottagningen är en dröm sen flera år tillbaka med allt jag behöver både för jobbet med hästarna och bra arbetsmiljö för mig själv med belysning, värme, bra golv, utrymme, stabila pallar för ergonomisk arbetshöjd, toalett, lugn och ro samt varmt vatten och tvål – förutsättningar som saknas i väldigt många stall som är ok om man har sin häst där som hobby men inte är lika acceptabelt om man man ska jobba full tid i det 😉  Mina maskiner är heller inte försäkrade utanför mottagningen och att åka ut och enbart massera är inte aktuellt när jag vet vilka resultat jag kan få på mottagningen. 🙂 

Vilken tjänst ska jag boka?
När du kommer första gången behöver du bestämma själv vilken tjänst du ska boka. Det är upp till dig hur mycket du vill ha hjälp med helt enkelt. Vill du ”bara” ha hästen behandlad eller vill du även ha exempelvis analyser, sadelkoll och övningar hemma? Det är dina önskemål samt möjligheter till återbesök som styr första bokningen. För uppföljande besök är jag däremot behjälplig med vad och när det bör bokas.

I Boka Direkt har jag skrivit om de olika tjänsterna så man enkelt ska kunna välja en tjänst som passar ens behov och önskemål, det finns tider allt mellan 30 – 90 min. Har du häst som behöver rehabilitering, dvs även om hästen just blivit friskförklarad av veterinären så behöver den fortfarande rehab, så titta på tjänsterna under kategorin “Utredning eller remiss”. Kan du trots det inte bestämma dig så finns nu en tjänst som heter ”Vet inte vad jag ska boka”, boka den. 🙂

Tar du emot hästar för längre tids uppstallning med rehab?
Jag har inte möjlighet att ta emot hästar för uppstallning tyvärr och vet för lite om hur andra rehabcenter jobbar för att kunna rekommendera vidare.

Min häst gör …………., vad beror det på och kan jag göra något åt det?
Jag spekulerar inte i varför enskilda hästar gör på ett visst sätt eller rör sig på ett visst sätt utan att träffa hästen i fråga. Boka in tid så jag kan gör en bedömning alternativt boka telefonkonsultation men tveksamt om det ger något då palpation och rörelseanalys är viktigt för att kunna ge ett vettigt svar.

Min häst har problem med ……….. kan du göra något, i så fall vad eller vad föreslår du för behandlingsplan?
Sannolikt ja, jag har hittills inte träffat någon häst där jag inte kunnat göra något men vad jag kan göra för din häst kan jag inte spekulera i innan jag träffat den. Jag har heller inte tidsmässigt möjlighet att sitta och läsa in mig på enskilda fall via mail eller liknande och fundera fram eventuella behandlingsplaner eller analysera journaler från veterinärer. Boka in ett besök via Boka Direkt så får du berätta hästens historia samt vad du vill ha hjälp med så gör vi ett individanpassat upplägg på plats.

Jag behöver boka om men har redan betalat via Qliro, hur gör vi med det?
Det är jag som aktiverar din betalning via Qliro när du varit på besök så innan dess är inget betalat till Qliro och du kan boka av och boka om hur många gånger du vill.

Kan du hjälpa mig på distans exempelvis med Equiband, med rehab eller tips på övningar för min häst?
Jag tar mig inte an rehabhästar på distans, dels anser jag att det är etiskt tveksamt att jobba med rehab på distans och dels så kan jag inte göra ett bra jobb på distans. Jag måste kunna känna och se hur hästen rör sig och svarar på övningar för att kunna rekommendera dem eller ej.

För friska hästar kan jag hjälpa till på distans men jag måste ta betalt för min tid och min kompetens. Jag får in hundratals frågor om enskilda hästar varje år på mail och DM och jag kan omöjligt att ta mig an dessa gratis. Ingen fråga när det gäller detta kan svaras med ett snabbt och smidigt mail tillbaka, jag måste sätta mig in i hästen och dess förutsättningar, fundera, vad är lämpligt och inte för just denna hästen och dess förutsättningar och det blir ofta många frågor och svar fram och tillbaka mellan mig och ägare innan ”tipsen” för just den hästen är klara. Alla generella tips på prehab och övningar finns i appen Equibodybalance för 249 kr vill man ha det mer individanpassat än så behöver man boka telefonkonsultation.

Jag kan inte komma idag, kan du hjälpa mig boka av/om och måste jag betala ändå?
Man bokar tid själv i Boka Direkt där man får en kod som kan användas för avbokning upp till 48 timmar innan bokad tid. Efter den tiden kan man inte boka av själv utan måste höra av sig till mig. Självklart kan man både boka av och boka om med kort varsel men man måste ändå betala fullt för sin sent avbokade tid. Din bokade tid är avsatt just för dig och jag kan sannolikt inte få in en annan kund med så kort varsel. En frisör kan säkert få in ny kund inom ett dygn men för att åka iväg med en häst behöver de flesta lite mer framförhållning än så. Även om du bokar om så har ju din tid stått reserverad för dig så ingen annan har kunnat boka den, dvs när vi bokar om så går jag ändå miste om intäkt din ursprungliga tid.

Avbokningsregeln gäller utan undantag och även om jag personligen mycket väl kan förstå att man inte kan rå för att man blivit sjuk, om hästen skadat sig, om bilen gått sönder, om transporten frusit fast osv så känner mina kostnader för lokal, maskiner mm ingen empati för det tyvärr. Detta har vid några tillfällen lett till anklagelser som går ut på att jag är elak och känslokall som inte bokar av gratis men jag måste som företagare skydda mina intäkter för att överleva och som kund måste man dessutom godkänna avbokningsreglerna vid bokningstillfället så de kan inte komma som en överraskning. Dessutom, man är aldrig ensam om att avboka med kort varsel och det är alltid någon som kommer förlora på det. Om man bokar av med kort varsel så är det så klart surt men sannolikt händer det bara en gång och man har förlorat den pengen. Om jag ska vara snäll ett par gånger i veckan året runt och förlora den intäkten varje gång så förstår man förhoppningsvis det orimliga i det. Om man vet med sig att man har det lite osäkert att passa tid och/eller känner att avbokningsreglerna är orimliga så kan man alltid vänta med att boka till kort inpå när man vet att det kommer funka att ta sig till mottagningen, dagtid finns det relativt ofta tider med kort varsel.

Som ett alternativ, om man inte kan komma med hästen, så erbjuder jag ju också ryttarbehandling som man är välkommen på istället. Då slipper man känna att man kastar pengarna i sjön. 🙂

FRÅGOR OM VATTENTRÄNING

Alla frågor om vattenträning hittar du här.

ÖVRIGA FRÅGOR

Tar du emot praktikanter, elever eller terapeuter?
Nej tyvärr, av flera anledningar. Dels för att jag inte har några uppstallade hästar så det finns helt enkelt inga arbetsuppgifter för praktikanter att göra. Dels för att jag vill att hästägare ska kunna känna sig trygga med att berätta allt kring hästen när de är hos mig. Hästvärlden är liten och vissa uppgifter kanske känns obekvämt att berätta om ifall det finns okända människor på mottagningen. Och sist men inte minst så är jag bara på mottagningen när jag har bokningar där, resten av arbetet, exempelvis administrativt eller skicka varor, görs hemifrån.

Kan du sponsra mig som ryttare/influencer eller våra tävlingar?
Jag sponsrar inga enskilda ryttare eller influencers och när det gäller tävlingar så har jag kunder i samtliga lokala klubbar och discipliner och ska jag sponsra en så behöver jag sponsra alla så av rättviseskäl så säger jag därför nej till alla.

Kan jag få bli återförsäljare av Equiband?
Equiband är inte min produkt. Jag är själv återförsäljare av Equiband och varken kan eller får har återförsäljare under mig.

Jag är tränare/terapeut och jag rekommenderar ofta Equiband till mina elever/kunder, kan vi samarbeta kring rabatter på nåt sätt?
Härligt att höra att elever och kunder blir tipsade om Equiband men nu har det funnits så länge att väldigt många veterinärer, terapeuter och tränare tipsar om Equiband och jag har inte utrymme att ha den typen av samarbete med fler än mina teamkollegor. Equiband är en produkt med extremt liten marginal så det finns inte utrymme för mig att ge rabatter till alla som tipsar tyvärr. 

Jag skulle vilja bli teamkollega, hur går man tillväga?
Mina nuvarande teamkollegor är handplockade av mig och vi behöver bli fler men jag har ännu inte fått tid att sätta ihop någon form av utbildning för blivande teamkollegor. Vissa kriterier har jag dock klart redan nu och det är att man ska en hands-on utbildning av kompetenta lärare aktiva som veterinärer eller terapeuter, varit verksam i minst fem år, ha samarbete med veterinär samt ha en omsättning i sin verksamhet på minst 300.000 kr. Klarar man åtminstone tre av dessa fyra har man visat att man är tillräckligt envis, passionerad, driven, seriös samt har skaffat sig erfarenhet och nöjda kunder vilket annars kan vara svårt för mig att veta. Jag vill heller inte att mina teamkollegor ska behöva konkurrera med varandra så en viss utspridning är viktigt för synergieffekter mellan mig och mina teamkollegor