Här samlas frågor och svar som ofta återkommer, hoppas du hittar svaret på just din fråga, välkommen att höra av dig annars.

FRÅGOR OM PRODUKTER OCH WEBBSHOP

Vilken storlek ska jag välja på Equiband?
Det finns en storleksguide i webbshopen och observera att det är INTE mankhöjd utan istället storlek på täcke som man går efter. Om hästen ligger mittemellan eller om man har flera hästar är det oftast bättre att välja den större storleken. Det finns lite mer info kring storlekar i blogginlägget som heter ”Equiband – frågor & svar” och länk till det hittar du längre ner på sidan.

Mitt magband åker bak vad kan jag göra åt saken?

Mitt bakband åker upp och/eller krullar sig, vad gör jag åt det?
I så fall är det spänt för hårt och om du inte kan länga det mer så har du tagit ett magband runt baken. Det står små markeringar på banden på clipsen, AB = abdominal/magband. HQ = hindquarter/bakband

Jag lade en beställning i webbshopen men har inte fått någon bekräftelse?
Det är Klarna som hanterar bekräftelser så logga in på Klarna så ser du alla dina köp där.

Jag har inte fått nåt kvitto/faktura eller jag vill ha kopia på mitt kvitto/faktura.
Det ekonomiska är mellan dig och Klarna, själv får jag klumpsummor av Klarna så jag har inga kvitton eller fakturor till kunder. Logga in på ditt Klarna så hittar du alla dina betalningar till dem där.

Jag är företagare och behöver en faktura med momsen specificerad
Samma som ovan, det är inte jag som skickar faktura, du betalar till Klarna och det är Klarna som skickar fakturor. Jag kan ta fram en specifikation men det har du redan fått i din orderbekräftelse så du kan lika gärna använda den som underlag (se nedan). Om du absolut vill ha just en faktura med moms får du lägga beställning som företag och så kan jag makulera din gamla beställning. Hör av dig i så fall så löser vi det.

Hur lång är leveranstiden?
Aktuell info om leveranstid finns alltid i webbshopen samt under köpvillkor men skriver vad som gäller generellt även här. Jag postar din beställning via Postnord och vanligtvis inom tio ARBETSDAGAR, och detta gäller framför allt Equibanden då de kommer i leveranser veckovis. De tar lite tid att packa upp, packa om och posta så det görs bara en gång i veckan. Mindre varor brukar jag posta tidigare än så. Winderen Paddarna skickas via UPS direkt från Winderen och brukar levereras inom en vecka.

Jag beställde den (datum) när kommer min beställning?
Jag gör verkligen så gott jag kan men vänligen notera att detta är ett enmansföretag som främst jobbar med fysio och vattenträning av hästar. Det kommer in upp till tio beställningar om dagen i webbshopen vilket så klart är jättetacksamt men gör det omöjligt att tidsmässigt lägga tid på att kolla upp när enskilda beställningar förväntas levereras. Om du valt att betala efter att du fått hem din vara och får en faktura från Klarna så betyder det att din order är på väg. Tack för att du litar på att allt görs för att just du ska få din order så snart som möjligt.

Jag vill köpa ett Equiband och bor i närheten kan jag komma förbi och hämta det?
Om du bor i närheten är ju det bästa att ta del av möjligheten att boka tid och få hjälp med inpassning av mig som jobbat med inpassning sen 2013 men det går även att komma förbi och hämta, oftast ojämna helger men hör av dig så tittar vi på tid. 

Hur får man hjälp med inpassning av banden?
Har man en häst som genomgår rehab så är det viktigt ta hjälp med inpassning. Vill du ha hjälp av mig bokar du in dig via Boka Direkt. Om du inte bor så du kan komma till mig så har jag några teamkollegor runt om i Sverige som du kan anlita, kontaktuppgifter till dessa hittar du på hemsidan under “om oss”. Mig, och några till, kan man även anlita via Ridesum för digital hjälp. För friska hästar kan man ladda ner appen “Equibodybalance” där finns inpassningsråd och metodik att jobba med banden.

Varför ingår inte appen när man köper Equiband?
Svensk Hästrehab är enbart återförsäljare av Equiband, om någon ska producera en app (kostnaden för kvalitativa appar ligger från ett par hundratusen kronor och uppåt) och bjuda på den så måste det vara tillverkaren och inte en enskild återförsäljare. Tanken från tillverkarens sida är också egentligen att man helst ska anlita nån för inpassning. Ska man anlita mig eller nån av mina teammedlemmar så ligger priset för det från 650:- och uppåt. Om det inte finns nån i närheten som kan anlitas för inpassning kan man alltså, på friska hästar, ladda ner appen för 149:- vilket jag hoppas man tycker känns prisvärt.

Min häst har (valfri diagnos) kan Equiband hjälpa hen?
Jag och mina teamkollegor har mängder med lyckade rehabfall där Equiband och Equibodybalance varit nyckeln till resultatet men vi kan omöjligt svara på om just din häst är lämpad utan att sätta oss in i fallet. Om hästen bör rehabiliteras med Equiband är först och främst veterinären som bör avgöra och sen kommer vi in i bilden för inpassning och lämpligt träningsupplägg. Ta kontakt med din veterinär och diskutera, för rygg, bakknä och halskotpelare finns det mycket läsning i bloggen om hur Equiband kan hjälpa till, infon där kan förhoppningsvis hjälpa er att ta ett beslut.

Jag behöver nya gummiband, kan jag köpa det?
Alla produkter jag säljer och info kring dom finns i webbshopen. Även gummiband finns där men man måste ha köpt ett helt Equiband-set av mig tidigare och det är regler som kommer från tillverkaren Equicore Concepts. Mer info finns i webbshopen.

Kan man köpa enbart schabraket?
Nej, det går inte tyvärr.

Ett clips har gått sönder, säljer du såna?
Jag säljer inte clips men det finns andra som gör, googla klickspänne 57 mm eller 60 mm.

Mitt magband smällde rakt av när jag använde det, hur kan det göra det?
När ett spänt gummiband går av så “smäller det rakt av” så det är inget konstigt med det. Det är viktigt att kolla gummibanden med jämna mellanrum för gummi har inte obegränsad livslängd och som sagt, när/om de går av så gör de det när de är spända dvs vid användning. Det är oerhört ovanligt att det är fel på gummibanden från tillverkningen och om det skulle vara det så skulle de gå av redan vid de första användningarna och det kanske har hänt tre – fyra gånger under alla mina år som återförsäljare.

Jag vill göra en retur/reklamera, hur gör jag det?
Gå in under “köpvillkor” så hittar du villkor kring det.

Säljer du ………… och om du inte gör det, vet du var jag kan köpa det?
Allt jag säljer finns i webbshopen så finns det inte där så har jag det inte i sortimentet. Jag googlar alltid fram när jag vill köpa något och finns det inte någon sida på svenska så finns det sannolikt ingen svensk återförsäljare.

Jag har problem med min/mitt ………… kan du hjälpa mig?
Jag är inte ensam om att sälja flera av produkterna och de går ju också att köpa begagnade så bifoga kvitto på ditt köp tillsammans med frågan. Jag hjälper dig gärna om du köpt av mig men jag har som sagt mycket begränsat med tid och får mängder med frågor så har du köpt exempelvis padd direkt av Winderen så får du vända dig med din fråga till dem. Kan säkert uppfattas som hårt men vill påpeka att när man vänder sig till större företag med kundtjänst så sitter där avlönad personal och svarar på frågor. All tid jag lägger på att svara på frågor i sms, chatt, mail mm är oavlönad.

Övriga frågor på Equiband hittar du här.

FRÅGOR OM TJÄNSTER & BEHANDLINGAR

Kommer du ut till stallet och behandlar?
Jag har försökt att kombinera arbetet på mottagningen med att åka ut och behandla både enstaka hästar och flera men kommit fram till att det inte fungerar av flera anledningar.
1 – Det blir för rörigt att beräkna tider och boka i Boka Direkt.
2 – Jag är i princip fullbokad på mottagningen och alla mina vattenträningskunder med rehabhästar både behöver och förväntar sig att det finns tillgängliga tider på mottagningen.
3 –  Mina maskiner är inte försäkrade utanför mottagningen.
4 – Mottagningen är min dröm sen många, många år och nu är den verklighet med fantastiska behandlingsmöjligheter och underbar arbetsmiljö.
Sen mitten av 2020 tar jag enbart emot för behandling på mottagningen. Vid vinterunderlag i min rundcorall kan jag komma ut till stall för inpassning av Equiband eller sadelprovning.

Om man ändå väldigt gärna vill att jag kommer ut så kan jag komma men då utan maskiner. Pris får man då beräkna med dels den behandling man vill boka plus resekostnad om 1300:-/tim + 35 kr/milen. Dvs Om du exempelvis vill att jag kommer ut för 45 min behandling så kostar behandlingen som det står i Boka Direkt dvs 850 kr. Sen räknar du hur lång tid det tar för mig att köra från Bröndomevägen 217 till din adress. Om det är 60 min tur och retur blir resekostnaden 1300:- + 35:-/mil, dvs totalt ca 2370 kr (850 + 1300 + kanske 6 mil). Förstår att det kan låta orimligt mycket men jag har så gott som fullbokat på mottagningen och ska jag blocka tider som nån kan boka in exempelvis 30 minuters behandling för 650 kr för att istället sitta i bilen och köra så måste jag täcka upp den förlusten i resekostnad helt enkelt. Om man istället jämför med att komma till mig och få en förstklassig behandling med Sveriges bredaste utbud av fysioterapi för 850 kr så hoppas jag att man hellre överväger att komma till mottagningen. 🙂

Min häst gör …………., vad beror det på och kan jag göra något åt det?
Jag spekulerar inte i varför enskilda hästar gör på ett visst sätt eller rör sig på ett visst sätt utan att träffa hästen i fråga. Boka in tid så jag kan gör en bedömning alternativt boka telefonkonsultation men tveksamt om det ger något då palpation och rörelseanalys är viktigt för att kunna ge ett vettigt svar.

Min häst har problem med ……….. kan du göra något, i så fall vad eller vad föreslår du för behandlingsplan?
Sannolikt ja, jag har hittills inte träffat någon häst där jag inte kunnat göra något men vad jag kan göra för din häst kan jag inte spekulera i innan jag träffat den. Jag har heller inte tidsmässigt möjlighet att sitta och läsa in mig på enskilda fall via mail eller liknande och fundera fram eventuella behandlingsplaner eller analysera journaler från veterinärer. Boka in ett besök via Boka Direkt så får du berätta hästens historia samt vad du vill ha hjälp med så gör vi ett individanpassat upplägg på plats.

Vilken tjänst ska jag boka?
I Boka Direkt har jag skrivit om de olika tjänsterna så man enkelt ska kunna välja rätt. Om man ändå inte väljer rätt så är det inte hela världen, har man valt en lite för lång tid så finns det tid för lite extra behandling och har man valt en lite för kort tid så kan man boka återbesök för det som inte hinns med. Har du häst som behöver rehabilitering, dvs även om hästen just blivit friskförklarad av veterinären så behöver den fortfarande rehab, så titta på tjänsterna under kategorin “Utredning, Fysio eller Remiss för hästar med frågetecken”. Kan du trots det inte bestämma dig så finns nu en tjänst som heter ”Vet inte vad jag ska boka”, boka den. 🙂

Jag behöver boka om men har redan betalat via Klarna, hur gör vi med det?
Det är jag som aktiverar din betalning via Klarna när du varit på besök så innan dess är inget betalat till Klarna och du kan boka av och boka om hur många gånger du vill.

Jag vill prata med dig om ……….. kan du ringa mig?
Jag jobbar ensam i företaget med ALLT utom bokföring och är dessutom ensamstående med två killar så jag har inte tidsmässigt utrymme att sitta i telefon hur mycket jag än vill. Man kan boka telefontid i Boka Direkt om man känner stort behov av att prata innan besöket, annars tar vi all dialog när du kommer. Man kan också komma på Öppet Hus ojämna söndagar mellan 12:00 – 12:30 utom på sommaren och helgdagar.

Kan du hjälpa mig på distans?
Jag tar mig inte an rehabhästar på distans, dels anser jag att det är etiskt tveksamt att jobba med rehab på distans och dels så kan jag inte göra ett bra jobb på distans. För friska hästar om man vill ha hjälp med inpassning av Equiband och/eller Equibodybalance så kan det ske via Ridesum. Sök på Svensk Hästrehab så hittar du mig där. Bokning sker först i Boka Direkt ”Lektion Equibodybalance” skriv i meddelande där att det gäller via Ridesum och skicka en bokningsförfrågan i Ridesum så godkänner jag den där. 

Kan du hjälpa mig med tips på övningar för min häst?
Boka lektion i Equibodybalance om du vill ha hjälp med hur du kan stärka din häst med arbete från marken och kompletterande övningar. Jag kan även visa lite övningar om du kommer för behandling men säg till direkt när du kommer isf och inte när det är 5 min kvar av tiden 😉 Jag tar mig inte an övningsupplägg på distans eftersom jag vill känna och se hur hästen svara på övningarna om jag ska ge individanpassade sådana. Appen Equibodybalance kommer uppdateras under året med övningar så ladda ner den om du inte redan gjort det. 

Jag kan inte komma idag, kan du hjälpa mig boka av/om och måste jag betala ändå?
Man bokar tid själv i Boka Direkt där man får en kod som kan användas för avbokning upp till 24 timmar innan bokad tid. Efter den tiden kan man inte boka av själv utan måste höra av sig till mig. Självklart kan man både boka av och boka om med kort varsel men man måste ändå betala fullt för sin sent  avbokade tid. Din bokade tid är avsatt just för dig och jag kan sannolikt inte få in en annan kund med så kort varsel. Även om du bokar om så har ju din tid stått reserverad för dig så ingen annan har kunnat boka den, dvs när vi bokar om så går jag ändå miste om intäkt din ursprungliga tid. Avbokningsregeln gäller utan undantag och även om jag personligen mycket väl kan förstå att man inte kan rå för att man blivit sjuk, om hästen skadat sig, om bilen gått sönder osv så känner mina kostnader för lokal, maskiner mm ingen empati för det tyvärr. Detta har vid några tillfällen lett till bråk som går ut på att jag är elak och känslokall som inte bokar av gratis men jag måste som företagare skydda mina intäkter för att överleva och som kund måste man dessutom godkänna avbokningsreglerna vid bokningstillfället så de kan inte komma som en överraskning. Om man vet med sig att man har det lite osäkert att passa tid och/eller känner att avbokningsreglerna är orimliga så kan man alltid vänta med att boka till kort inpå när man vet att det kommer funka att ta sig till mottagningen, dagtid finns det relativt ofta tider med kort varsel.

FRÅGOR OM VATTENTRÄNING

Alla frågor om vattenträning hittar du här.

ÖVRIGA FRÅGOR

Tar du emot praktikanter, elever eller terapeuter?
Nej tyvärr, av flera anledningar. Dels för att jag inte har några uppstallade hästar så det finns helt enkelt inga arbetsuppgifter för praktikanter att göra. Dels för att jag vill att hästägare ska kunna känna sig trygga med att berätta allt kring hästen när de är hos mig. Hästvärlden är liten och vissa uppgifter kanske känns obekvämt att berätta om ifall det finns okända människor på mottagningen. Och sist men inte minst så är jag bara på mottagningen när jag har bokningar där, resten av arbetet, exempelvis administrativt eller skicka varor, görs hemifrån.

Kan du sponsra mig som ryttare/influencer eller våra tävlingar?
Jag sponsrar inga enskilda ryttare eller influencers och när det gäller tävlingar så har jag kunder i samtliga lokala klubbar och discipliner och ska jag sponsra en så behöver jag sponsra alla så av rättviseskäl så säger jag därför nej till alla.

Kan jag få bli återförsäljare av Equiband?
Equiband är inte min produkt. Jag är själv återförsäljare av Equiband och varken kan eller får har återförsäljare under mig.

Jag är tränare/terapeut och jag rekommenderar ofta Equiband till mina elever/kunder, kan vi samarbeta kring rabatter på nåt sätt?
Härligt att höra att elever och kunder blir tipsade om Equiband men nu har det funnits så länge att väldigt många veterinärer, terapeuter och tränare tipsar om Equiband och jag har inte utrymme att ha den typen av samarbete med fler än mina teamkollegor. Equiband är en produkt med extremt liten marginal så det finns inte utrymme för mig att ge rabatter till alla som tipsar tyvärr. 

Jag skulle vilja bli teamkollega, hur går man tillväga?
Mina nuvarande teamkollegor är handplockade av mig och vi behöver bli fler men jag har ännu inte fått tid att sätta ihop någon form av utbildning för blivande teamkollegor. Vissa kriterier har jag dock klart redan nu och det är att man ska en hands-on utbildning av kompetenta lärare aktiva som veterinärer eller terapeuter, varit verksam i minst fem år, ha samarbete med veterinär samt ha en omsättning i sin verksamhet på minst 300.000 kr. Klarar man åtminstone tre av dessa fyra har man visat att man är tillräckligt envis, passionerad, driven, seriös samt har skaffat sig erfarenhet och nöjda kunder vilket annars kan vara svårt för mig att veta. Jag vill heller inte att mina teamkollegor ska behöva konkurrera med varandra så en viss utspridning är viktigt för synergieffekter mellan mig och mina teamkollegor

Copy link
Powered by Social Snap