Jag skriver gärna inlägg när jag känner ett behov av antingen förklara något lite tydligare eller för att kunna hänvisa till som svar på en fråga som ofta återkommer. Detta inlägget tar sig an Equiband och Equibodybalance på båda dessa sätt.

Dysfunktionell biomekanik vs Funktionell biomekanik
När det kommer till att träna och bygga upp hästarnas fysik och prestationsförmåga så kan man bara komma till en viss punkt om detta görs med dysfunktionell biomekanik. Att hästen använder en dysfunktionell biomekanik behöver inte betyda att den är halt och lytt eller har rörelsestörning utan det kan vara betydligt mer subtilt som till exempel svaga bakknän eller en instabil länd, dvs det behöver inte vara uppenbart att den inte använder sin kropp optimalt. Hästen kan ha talang, hjärta och hjärna för att utföra det som man ber den om men om inte rätt muskelkedjor är aktiverade i rätt ordning så kommer man odiskutabelt komma till en punkt där antingen utvecklingen stannar av och/eller “gnisslet i rörelseapparaten” leder till smärta. Det tar stopp helt enkelt.

Att sätta mer press på hästen och försöka forcera fram utveckling eller att åka och behandla krämporna och sen fortsätta som vanligt kommer som man förstår sannolikt inte leda till att utvecklingen återupptas, man måste ta sig an problemet från annat håll. Och det är här Equiband och Equibodybalance kommer in i bilden.

Genom att enkelt, tydligt och frekvent jobba med hästens sätt att använda sin kropp som upplägget rekommenderar (ca 20 minuter tre gånger i veckan i tre veckor) så kan man boosta igång en grund till funktionell biomekanik som utgår från de fem elementen – avspänning, rörlighet, stabilitet, balans och obruten överlinje. Under tiden kan man så klart även rida men för bästa förutsättningar att komma igång så bör man avstå grenspecifik teknikträning och istället fokusera på att få hästen att aktivera underlinjen och stabilisera sig även uppsuttet. Man kan gärna rida med magbandet på under dessa veckor. Därefter är det den nyvunna kvaliteten på den fortsatta träningen som kommer utveckla hästens förmågor och då gärna med fortsatt regelbundet arbete med Equiband och Equibodybalance.

Jag säger inte att detta funkar för alla hästar. En del kan så klart ha allvarligare, diffusa problem som sätter stopp för utveckling, en del kan ha ryttare som nått max av sin förmåga, en del kan ha ostrukturerade tränare, en del hästar kan också så klart ha nått taket för vad de mäktar med kroppsligt och mentalt osv. Men i väldigt många fall handlar det faktiskt “bara” om att hjälpa hästen att använda sin kropp rätt för ändamålet – dvs att ha en funktionell biomekanik.

Hur går man vidare?
Är en fråga jag fått flera gånger och man syftar på arbetet med Equiband och Equibodybalance efter introduktion och uppstart ofta i samband med rehabilitering. Här kan jag nog ha varit lite luddig i mina svar är jag rädd så här gör jag om och gör rätt! Equiband och Equibodybalance är verktyg. Man kan likna det vid nycklar som kan låsa upp hästens sätt att använda sin kropp men därefter är det  återigen annan träning som så att säga bygger upp och utvecklar. Av samma anledning så kommer inte appen att uppdateras med massa fler övningar vilket jag också då och då får frågan om. Equibodybalance syfte är och förblir att ge hästen en grund att använda sin kropp funktionellt och när hästen kan göra det som i kapitlet “Sammanfattning” så har man en utomordentligt bra grund och jag/metoden har uppfyllt sitt syfte. Om man därifrån vill gå vidare så är det ju fritt fram att hitta på hur mycket övningar som helst själv eller tillsammans med tränare. Det kan ju vara kul, intressant, givande, varierande osv men “mitt uppdrag som terapeut” är så att säga slut när funktionell biomekanik är uppnådd vilket den oftast är när hästen kan hantera sin kropp som i “sammanfattning”.

Däremot ska man ju inte lägga Equibodybalance på hyllan när det ser ut som i “sammanfattning” utan man bör jobba vidare med det regelbundet ändå. Hur och hur ofta är individuellt men om man ska jämföra med nåt så kan vi ta yoga. Om du börjar med yoga och märker att det ger dig en annan balans, stabilitet och rörlighet så slutar du ju inte efter två månader utan du går ju fortfarande regelbundet för att behålla resultatet och samma tänk bör man ha med Equiband och Equibodybalance oavsett om man har börjat med det för rehabilitering eller för att justera biomekanik.