Här samlas frågor och svar som ofta återkommer, hoppas du hittar svaret på just din fråga, välkommen att höra av dig annars.

FRÅGOR OM PRODUKTER OCH WEBBSHOP

Vilken storlek ska jag välja på Equiband?
Om du vill ha personlig hjälp med att välja storlek så var vänlig och lägg en beställning först i webbshopen och skicka sen mail med förfrågan enligt instruktionen i webbshopen så ändrar jag storlek om det behövs. Vid upprepade tillfällen har jag lagt tid på att svara på mail och sms angående frågor om storlek för att sen inte få någon beställning av personen i fråga. Jag är inte ensam om att sälja Equiband och kan inte agera gratis kundtjänst åt andra återförsäljare eller för begagnatmarknaden. Tråkigt att behöva ha sådana här regler men så blir det tyvärr när man känner att ens kompetens utnyttjats tillräckligt många gånger.

Mitt magband åker bak vad beror det på och vad kan jag göra åt saken?
Det vanligaste är att man valt fel storlek på sitt Equiband, då hamnar clipsen för magbandet lite för långt bak än optimalt och därmed även magbandet. Näst vanligast är att man inte har spänt magbandet rätt, instruktioner för inpassning och användning av Equiband finns i appen ”Equibodybalance”. Om man har spänt bakbandet för hårt, vilket också är vanligt tyvärr, så drar ju det hela schabraket bakåt och då hänger så klart magbandet med. På vissa hästar, även om man spänt allt rätt inklusive tömkörningsgjorden, så har magbandet en tendens att åka bak ändå och då kan man behöva göra lite andra insatser:

Mitt bakband åker upp och/eller krullar sig, vad gör jag åt det?
I så fall är det spänt för hårt och om du inte kan länga det mer så har du tagit ett magband runt baken. Det står små markeringar på banden på clipsen, AB = abdominal/magband. HQ = hindquarter/bakband

Jag lade en beställning i webbshopen men har inte fått någon bekräftelse?
Det är Klarna som hanterar bekräftelser så logga in på Klarna så ser du alla dina köp där.

Jag har inte fått nåt kvitto/faktura eller jag vill ha kopia på mitt kvitto/faktura.
Det ekonomiska är mellan dig och Klarna, själv får jag klumpsummor av Klarna så jag har inga kvitton eller fakturor till kunder. Logga in på ditt Klarna så hittar du alla dina betalningar till dem där.

Jag är företagare och behöver en faktura med momsen specificerad
Samma som ovan, det är inte jag som skickar faktura, du betalar till Klarna och det är Klarna som skickar fakturor. Jag har inte ens tillgång till ditt köp via dem pga GDPR. I din orderbekräftelse står momsen specad (se bilden nedan) så kolla först om du kan hitta den igen bland dina mail annars kan jag skicka om den. Och det hjälper tyvärr inte att bli upprörd och kräva att jag ska skicka kvitto för jag kan inte skicka kvitto. Är du företagare så vet du att jag inte kan hitta på ett kvitto om det inte finns ett motsvarande belopp i min bokföring/kassa hur mycket jag än vill hjälpa dig. Jag får som sagt klumpsummor av Klarna där de dragit av sin andel av varje köp så det finns inget i min bokföring/kassa som motsvarar beloppet du behöver kvitto på. Detta har hänt ett otal gånger och jag kan bara beklaga att det blir så här rörigt när man handlar som företagare via Klarna men inget jag kan påverka. Momsen som står specad på orderbekräftelsen verkar dock duga för de flesta revisorer och jag hoppas det duger även för din.

Hur lång är leveranstiden?
Aktuell info om leveranstid finns alltid i webbshopen samt under köpvillkor men skriver vad som gäller generellt även här. Jag postar beställningar via Postnord och vanligtvis 1 – 2 gånger i veckan. Winderen Paddarna skickas via DHL direkt från Winderen och brukar levereras inom ca en vecka.

Jag beställde den (datum) när kommer min beställning?
Jag gör verkligen så gott jag kan men vänligen notera att detta är ett enmansföretag som främst jobbar med fysio och vattenträning av hästar. Det kommer in upp till tio beställningar om dagen i webbshopen vilket så klart är jättetacksamt men gör det omöjligt att tidsmässigt lägga tid på att kolla upp när enskilda beställningar förväntas levereras. Om du valt att betala efter att du fått hem din vara och får en faktura från Klarna så betyder det att din order är på väg. Tack för att du litar på att allt görs för att just du ska få din order så snart som möjligt.

Varför ingår inte appen när man köper Equiband?
Först och främst appen handlar om Equibodybalance som är min metod och mitt varumärke, Equiband är ett av verktygen som är lämpligt att använda tillsammans med de andra när man jobbar med Equibodybalance och därför är Equiband med i appen med inpassning men man måste inte ha Equiband för att jobba med Equibodybalance. Vidare är Svensk Hästrehab enbart en av flera återförsäljare av Equiband, om någon ska producera en app (kostnaden för kvalitativa appar ligger från ett par hundratusen kronor och uppåt) och bjuda på den för inpassning banden så måste det vara tillverkaren och inte en enskild återförsäljare. Tanken från tillverkarens sida är också egentligen att man helst ska anlita nån för inpassning vilket kostar betydligt mer än 249 kr. Om det inte finns nån i närheten som kan anlitas för inpassning kan man alltså, på friska hästar, ladda ner appen för 249:- vilket jag hoppas man tycker känns prisvärt.

Jag har skaffat en ny telefon, måste jag betala för appen igen?
Min app fungerar som alla andra appar i App Store eller Google Play, dvs har man en gång köpt appen i plattformen så finns köpet registrerat på ditt konto i plattformen och du kan ladda ner appen igen när du skaffar en ny telefon som använder sig av samma plattform. Om du däremot byter från iPhone till Android eller tvärtom så använder de sig av olika plattformar och är därmed olika bolag och appar måste köpas på nytt. Detta är tyvärr inget jag kan styra över, jag har själv köpt appen i App Store och byter jag till Android så måste jag köpa appen på nytt i Google Play.

Jag behöver nya gummiband eller clips kan jag köpa det?
Gummiband och clips/klickspännen finns i webbshopen men jag säljer endast reservdelar till de kunder som köpt Equiband av mig, mer info om hur du beställer finns i webbshopen.

Övriga frågor på Equiband hittar du här.

FRÅGOR OM TJÄNSTER & BEHANDLINGAR

Kan du komma till mitt stall och behandla?
Nej tyvärr, nu har jag lagt ner en förmögenhet på lokaler, maskiner och rehabverktyg för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt så man får komma till mig med sin häst. Mottagningen är en dröm sen flera år tillbaka med allt jag behöver både för jobbet med hästarna och bra arbetsmiljö för mig själv med belysning, värme, bra golv, utrymme, stabila pallar för ergonomisk arbetshöjd, toalett, lugn och ro samt varmt vatten och tvål – förutsättningar som saknas i väldigt många stall som är ok om man har sin häst där som hobby men inte är lika acceptabelt om man man ska jobba full tid i det 😉  Mina maskiner är heller inte försäkrade utanför mottagningen och att åka ut och enbart massera är inte aktuellt när jag vet vilka resultat jag kan få på mottagningen. 🙂

Tar du emot hästar för längre tids uppstallning med rehab?
Jag har inte möjlighet att ta emot hästar för uppstallning tyvärr och vet för lite om hur andra rehabcenter jobbar för att kunna rekommendera vidare.

Jag kan inte komma idag, kan du hjälpa mig boka av/om och måste jag betala ändå?
Man bokar tid själv i Boka Direkt där man får en kod som kan användas för avbokning upp till 48 timmar innan bokad tid. Efter den tiden kan man inte boka av själv utan måste höra av sig till mig. Självklart kan man både boka av och boka om med kort varsel men man måste ändå betala fullt för sin sent avbokade tid. Din bokade tid är avsatt just för dig och jag kan sannolikt inte få in en annan kund med så kort varsel. En frisör kan säkert få in ny kund inom ett dygn men för att åka iväg med en häst behöver de flesta lite mer framförhållning än så. Även om du bokar om så har ju din tid stått reserverad för dig så ingen annan har kunnat boka den, dvs när vi bokar om så går jag ändå miste om intäkt din ursprungliga tid.

Avbokningsregeln gäller utan undantag och även om jag personligen mycket väl kan förstå att man inte kan rå för att man blivit sjuk, om hästen skadat sig, om bilen gått sönder, om transporten frusit fast osv så känner mina kostnader för lokal, maskiner mm ingen empati för det tyvärr. Detta har vid några tillfällen lett till anklagelser som går ut på att jag är elak och känslokall som inte bokar av gratis men jag måste som företagare skydda mina intäkter för att överleva och som kund måste man dessutom godkänna avbokningsreglerna vid bokningstillfället så de kan inte komma som en överraskning. Dessutom, man är aldrig ensam om att avboka med kort varsel och det är alltid någon som kommer förlora på det. Om man bokar av med kort varsel så är det så klart surt men sannolikt händer det bara en gång och man har förlorat den pengen. Om jag ska vara snäll ett par gånger i veckan året runt och förlora den intäkten varje gång så förstår man förhoppningsvis det orimliga i det. Om man vet med sig att man har det lite osäkert att passa tid och/eller känner att avbokningsreglerna är orimliga så kan man alltid vänta med att boka till kort inpå när man vet att det kommer funka att ta sig till mottagningen, dagtid finns det relativt ofta tider med kort varsel.

Som ett alternativ, om man inte kan komma med hästen, så erbjuder jag ju också flera tjänster för ryttare som man är välkommen på istället. Då slipper man känna att man kastar pengarna i sjön. 🙂

FRÅGOR OM VATTENTRÄNING

Alla frågor om vattenträning hittar du här.